Ist übrigens noch übler als gedacht: Der Rückruf war ja zuerst für die USA verlautbart worden, aus diesem hatte ich auch die Informationen im Startposting. Inzwischen gilt er offenbar weltweit und es zeigt sich:
Shimano’s worldwide recall of 11-speed Ultegra and Dura-Ace cranksets now affects 2.8 million units globally.
The original recall was issued after a reported 4,519 incidents of cranksets delaminating in the US and Canada alone, resulting in six injuries.
heisst es in
einem sehr lesenswerten Artikel bei BikeRadar.
Hatte Brompton sich beim Tretlagerrückruf vor einigen Jahren sehr generös gezeigt und die Lager schlicht gegen neue ausgetauscht zeigt Shimano, daß man auch anders (und deutlich unfreundlicher für Kunden und Handel) agieren kann. Zudem ist die Kommunikation ziemlich chaotisch:
- To start, both statements say replacement cranksets will feature “slight cosmetic differences from the original crankset”. (...)
For example, a failed Dura-Ace R9100 crankset will be replaced by a special re-spaced Dura-Ace R9200 crankset (model number FC-09).
Some may welcome this unexpected ‘upgrade’, but Shimano can’t reasonably describe it as a “slight cosmetic change”. The crankset will, in terms of its aesthetic, appear part of a different groupset.
- es werden auch nicht alle Kurbeln der betroffenen Baureihen und Produktionsdaten getauscht sondern nur, wenn sich ein Schaden erkennen lässt. Etwas absurd - ein solcher könnte ja auch in Zukunft jederzeit auftreten. Das weiss auch Shimano:
Shimano says if a crankset passes inspection with no sign of delamination then you can “continue to enjoy your ride”.
However, it cautions that, even if a crank passes initial inspection, riders should “pay attention to changes in the sound and feel of how your bike is riding”, warning that “changes could indicate wear out, breakage, or need for adjustment to some part of your bike”.
- Fahrer, die bereits gebrochene Kurbeln in der Vergangenheit auf eigene Kosten ausgetauscht haben (das Thema rumort seit 2018) bleiben mit hoher Wahrscheinlichkeit auf den Kosten sitzen (nicht vergessen: Ultegra- und Dura-Ace Kurbeln gehören jetzt nicht direkt ins Billigsegment...):
When asked for clarification, a Shimano spokesperson said: “If [a rider still has the] affected crankset… it will be considered as a new case and can be taken to the dealer for inspection. If it [has been discarded], Shimano won’t take any action.”
- Fahrer mit Kurbeln die ein Thirdparty-Powermeter daran haben (gängig, von iii) bekommen die Kurbeln ersetzt, das Powermeter aber nicht.
- Was man kriegt und wann - unklar: While Shimano promises “to do our best to expedite the replacement crankset”, it warns that the huge number of crankset options means it “may not have your crankset in stock”.
“If a replacement crankset is temporarily unavailable, Shimano will work with the retailer to communicate and confirm when the replacement is ready,” the brand says.
Shimano has also confirmed that, due to changes in the production of certain chainring sizes and crank lengths, not all riders will be able to get a like-for-like replacement.
For example, 180mm Dura-Ace cranks will be replaced with 177.5mm cranks. Chainring options will also be limited – riders with a 53/39t Ultegra crankset will get a 52/36t combination as a replacement, while 52/38t Dura-Ace users will also get a 52/36t, and existing 55/42t, 54/42t and 53/39t riders will get a 54/40t crankset.
- Die Händler bekommen eine Handlingpauschale von 75$ pro Fall - für einen doch sehr umfänglichen Prüfprozess, viel Arbeit und die Konfrontation mit mindestens teilweise zurecht sehr ärgerlichen Kunden.
"it is likely the case that most of those with affected cranks will continue to ride trouble-free for years – Shimano says the incidence rate of failures is “proportionally very low (less than 1 per cent)”.
Brompton hatte bei den Tretlagern damals eine
potentielle Fehlerrate von 0,05% hochgerechnet (1 von 5000 Kurbeln) - und alle betroffenen Einheiten ausgetauscht.
Der ganze Rückruf ist offenbar ohnehin nur dem stetig wachsenden Druck durch social Media zu verdanken, insbesondere einem Instagram-Account, der seit 2018 die Fälle der gebrochenen Kurbeln trackt.
Da bekommt man richtig Lust, künftig irgendwelches Zeug von Shimano zu kaufen.

Für den weltgrößten Hersteller von Fahrradteilen eine mehr als peinliche Nummer.
Hier steht ein bisschen was zum Ablauf des Austauschprozesses:
Global 'inspection and replacement' process confirmed for affected 11-speed Dura-Ace and Ultegra cranks
www.bikeradar.com
Hier ist das Statement von Shimano auf ihrer Europäischen Webseite:
Shimano is issuing a Voluntary Inspection and Replacement Notice for selected bonded 11-speed HOLLOWTECH II road cranksets produced between June 1, 2012, up to and including June 30, 2019, for a possible bonding separation issue.
media.shimano-eu.com
Hier die FAQ dazu:
To Build Closer Relationships between People, Nature, and Bicycles. We believe in the power of cycling to create a better world as we move forward. We inspire all people to enjoy our products in their everyday lives and where they take them.
bike.shimano.com
Hier die Sicherheitswarnung:
To Build Closer Relationships between People, Nature, and Bicycles. We believe in the power of cycling to create a better world as we move forward. We inspire all people to enjoy our products in their everyday lives and where they take them.
bike.shimano.com
Und hier die Pressemitteilung vom deutschen Importeur Paul Lange:
Hier